Blogg

Erfaringer fa skisesongen

Da er skisesongen denne vinteren omtrent ferdig og totalt har jeg deltatt i fire skirenn. Av disse er jeg spesielt forøyd med Holmenkollmarsjen da det meste klaffet. Der hadde jeg gode ski og godt ...

På skitur i Troll-land

Da jeg deltok på Troll Ski Marathon i 2015 var det tåke uten mulighet til å nyte naturen, omtrent fra Goppollen. Goppollen er 50 km sør for starten fra Venabygdsfjellet og 45 km nord for mål på Sju...

Høsttrening

Det å sykle til og fra jobb har i alle år vært en del av hverdagstreningen. I mai flyttet jobben til Langhus, og det å sykle en vei økte fra 13 til 31 km. Istedenfor to til tre ganger med sykling t...

9 dager til Birkebeinerløpet

Denne uka, nest siste uke for Birkebeinerløpet, gjelder det å ha noen skikkelige intensive økter. Så da er det sone 4 som gjelder, fra 88 % til 95 % av makspuls. I dag løp jeg i terrengløypa langs ...

Høsttrening

Denne høsten har jo vært super på Østlandet. Mildt og lite regn har gjort det fint å trene mye ute på sykkel, rulleski og løping. Opplegget mitt er å trene uten for mye planlegging men heller ha n...

Evaluering Birkenåret 2015

Skal en evaluere Birkenåret 2015 så må en starte med å takke Birkenarrangøren for tre fantastiske flotte arrangementer. Værgudene var også med oss dette året, og gode forhold og sol var representer...

Finne makspuls

Når en bruker pulsklokke og trener i ulike intensitetssoner er det en stor fordel å vite egen makspuls. Men hvordan finner en sin egen makspuls? Makspuls varierer for ulike personer så derfor må e...

Generalprøve på Birkebeinerløpet

I dag ble det generalprøve på Birkebeinerløpet. Det er kun 13 dager igjen til løpet, og et perfekt tidspunkt for å løpe en ganske lik løype. I tillegg ville jeg forsøke en intensitet på omtrent sam...

Ergelig overtråkk

I dag løp jeg med stor selvtillit ved Lysakerelva. Glemt var alle tidligere overtråkk, og i våres har jeg løpt omtrent 10 ganger på disse stiene med røtter og steiner. Sportstape har jeg ikke brukt...

Tid for løp og sykkel

Skia ble satt bort etter Troll Ski Marathon og nå er det løp og sykkel som gjelder. I hele vinter har jeg løpt nesten én gang pr. uke, mens sykkelen har stått urørt i boden siden midten av desember...

Dårlig forberedelse til Birkebeinerrennet?

I dag var det Halvbirken som er et 27 km turrenn med start fra Sjusjøen og ender i Lillehammer. Litt tilfeldig var jeg tilskuer da tetgruppa passerte litt før Midtfjellet. Det kan være en fin topp...

Trening før Birkebeinerrennet

Nå er det 3 uker til Birkebeinerrennet og det gjelder å holde treningen på et godt nivå. Planen min er å opprettholde det jeg har gjennomført de siste ukene i to uker til, og så roe det litt mer ne...

Testet Birkebeinerløypa

I dag testet jeg Birkebeinerløypa. Fra hytta på Nordseter er det kort til Sjusjøen og derfra tok jeg Birkebeinerløypa motsatt vei. Først til Kvarstad, så over Raufjellet og ned til Dambua. Så langt...

Treningsopplegg

Denne høsten og frem til nå har jeg prøvd å gjennomføre et treningsopplegg med to intensive økter, én styrketrening og én rolig langtur i uka. Helt siden starten av oktober har jeg stort sett klart...

Endelig godt skiføre

Denne helgen ble sesongens første med virkelig godt skiføre, og i går skinte sola også. Her er selfie fra i går like ved Hornsjø. Jeg var også på langrenn helgen for to uker siden, men da var de...

Kombinasjonsøkt rulleski og løp

I dag tidlig tok jeg en intensiv kombinasjonsøkt rulleski og løp. Økta i dag kan beskrives som følger: 15 minutter oppvarming i sone 1 5 minutter på å komme opp i sone 4. 6 minutter rulleski i son...

Høsttrening

Det er over 2 måneder til neste konkurranse som er Budorrennet i starten av januar. Formen er bra for tiden, så nå gjelder bare å holde trykket oppe. I fjor trente jeg lite hard intensitet, dvs. so...

Superstøl

Den siste uka har jeg vært mer superstøl enn superbirkebeiner. Det startet forrige lørdag med en løpeøkt i sone 4. Når jeg løper lander jeg nå mest på tåballene (forfot) og denne gangen også i full...

Hva med motivasjonen?

Nå er det to uker siden Birkebeinerrittet og det er tid for refleksjon. Skal fortsatt superbirkebeiner være målet i 2015 eller bør jeg sette meg nye og andre mål? Det er jo mange type konkurranser,...

Sone 3 trening

Det finnes ulike inndelinger av intensitetssoner. Olympiatoppen har definert sone 3 fra 82 til 87 % av makspuls, men skriver selv at dette blir tilpasset individuelt i deres arbeid med idrettsutøve...

Sone 4 trening

I dag er det 10 dager igjen til Birkebeinerløpet og jeg begynner å glede meg skikkelig. Rett etter jobb i dag tok jeg på terrengjoggesko og løp en intensiv hardøkt. Først rolig oppvarming i 20 minu...

Erfaring med nye sko

Nå har jeg prøvd de nye skoa i et par uker og jeg er spesielt fornøyd med terrengjoggeskoa, Inov 8x talon 212. Prøvde de i dag for første gang på våte røtter og steiner og de sitter bra i terrenget...

To par nye sko

Var på Oslo Sportslager i går og kjøpte meg to par sko. Det er to år siden sist jeg kjøpte løpesko, og spesielt terrengskoa har blitt en del slitt. Har merket litt vondt i den ene foten mot slutten...

Sykkel og løp

Det er nå 6 uker til Birkebeinerløpet og omtrent 4 måneder til Birkebeinerrittet. Relativt sett er jeg dårligere på rittet enn på løpet, og jeg har mindre marginer på merkekravet på rittet. Så derf...

Vond rygg

For 11 dager siden kom jeg meg nesten ikke opp av senga. Så vondt var det i korsryggen. Hadde løftet en alt for tung spisestuesofa, og dagen etter kjente jeg strekken i ryggen. Det hjalp nok heller...

Rød Start tape vs. blå tørrvoks

Mye snakk om gode og dårlige ski i OL. Spenn, struktur, glider og festesmøring har blitt diskutert, og selv de beste blant smørerne har vist seg å kunne bomme. Det er et hav av merker og ulike smør...

100 mil

I dag ble det en rolig fin skitur i Nordmarka. De siste dages lette snøfall har gjort forholdene meget bra fra Sørkedalen, og masser av folk i løypene. I dag rundet jeg faktisk 100 mil på ski denne...

Kald vind

Vinteren er kommet for alvor nå. I helga var det skikkelig mye vind på Nordseter. Søndag morgen, med 13 kuldegrader, snø og vind ute, hadde jeg aller mest lyst til bare å være inne i hytta. Så det ...

I le for vinden

I går var det skikkelig vind i store deler av Sør-Norge, og Nordseter var intet unntak. Her sitter jeg til høyre sammen med en av turkameratene. Fint å finne et sted i le for vinden når en skal spi...

Perfekt treningsuke

Har akkurat kommet hjem fra hytta på Nordseter. Sol hele helga, en del vind i dag, men fine snøforhold for langrenn. Tok en hard tur lørdag og rolig kosetur i dag. Med hensyn til trening ble uka ga...

Ski og fotball

Sesongens første langrennstur i helgenpå Nordseter. Mye tåke fredag og lørdag, men søndag ble det fint (Reinsvatnet i bakgrunnen). Flotte skiforhold med tørr og fin snø. Etter skituren så var de...

Gode råd?

Har akkurat sett Tromsø-Godset på C More. Dessverre ikke seier til Godset, men det blir en ny mulighet for seriegull neste søndag. Har fått billetter til Marienlyst, og det blir tidenes mest spenne...

Høsttrening

Jeg holder stort sett planen for trening for tiden, men noe avvik blir det. Spesielt for det jeg tar ting på sparket og ikke har en helt konkret treningsplan. I dag ble det en rolig kombinasjonstur...

Rolig langtur i Nordmarka

I dag var jeg på min første langtur siden Birkebeinerrittet. Høsten er tida hvor jeg ikke helt følger opp dette med minsténrolig langtur i uka. Det er lettere vår/sommer på sykkel og ski om vintere...

Prøvesyklet noe av Birkebeinerrittet

Var på hytta på Nordseter i helgen og da er det ganske kort til løypa i Birkebeinerrittet. I dag ville jeg prøvesykle et par at de mest tekniske stedene som er litt tidlig i rittet. Kjørt først med...

Siste hardøkt før Birken

Omtrent 10 dager før Birkebeinerrittet kan det være lurt å ta en siste, litt lengre hardøkt før rittet.. Så i dag tok jeg en sein kveldstur på sykkel med sone 4 for øyet. Fra Bogstad gård går det e...

Trening frem mot Birkebeinerrittet

Denne uka har vært første uke etter ferien og med 3 uker til Birkebeinerrittet var det godt å få en god treningsuke. Det er mange anbefalinger å lese som omhandler trening i ukene før rittet, men j...

Treningstopp

Forrige uke startet med magesyke og feber, så da ble det full stopp i treningen. Var på jobb igjen fredag, men det er jo viktig å vente med å trene til en er helt frisk, så derfor ingen trening man...

Kommet i gang med sykling

Det er to måter å få til gode, harde og litt lange økter på. Enten sykle sammen med noen eller ha en fast løype der en kan konkurrere med sin egen tid. På lørdag ble det en fin 70 km med en nabo. ...

Løpe hjem fra jobb

I dag løp jeg hjem fra jobb. Det trengs bare litt planlegging. En må ha med joggesko, enkelt løpetøy og en liten taske til å ha med nøkler, mobiltelefon og kort. Jeg tror jeg har funnet en av de ra...

Trene i pulssoner

Pulsklokka er en god treningskamerat. Den gir både signal om at en bør ta det mer med ro og at en bør gi på hardere. Frem mot konkurranse er det ofte anbefalt å kjøre mer harde økter og jeg leste...

Overtråkk

Onsdag denne uka fikk jeg et smertelig overtråkk på en terrengløpetur. Veldig ergerlig, for før det har jeg vært fin i ankelen siden august i fjor. Men jeg har nok en varig skade som gjør at jeg le...

Siste dag med ski på beina

I går var det siste gang med ski på beina denne sesongen. Så ble det da også en knallbar avslutning med nedoverski i Kvitfjell. Litt hardt helt tidlig på dagen, men etter lunsj ble det varmere og m...

Birkebeinerløpet neste

For første gang i dag har jeg tatt en løpetur rett etter jobb. Den ble rolig, bare i sone 1, og totalt på 90 minutter over 14 km. Ikke særlig raskt, men det var heller ikke meningen. Men det var ve...

Flotte forhold i Birkenland

I helga var jeg i Sjusjøen-området og det var flotte forhold. Jeg er ofte tidlig ute og da er løypene nypreparert. Bildet er fra i går. Har fått trent godt de siste tre ukene så denne uka her bl...

Birken forberedelser

Nå skal jeg hvert øyeblikk ned på Oslo Sportslager å få slipt skia. De har nå blitt brukt to sesonger, og blitt varmet inn med fluorpulver omtrent 6 ganger, så det er på tide med en oppfriskning av...

Vinterferien

Det var veldig fint med vinterferie denne uka. Mange fine skiturer hver dag. Noen rolige sammen med familien og andre litt lengre turer for meg selv. Bare litt trist at ferien er over, for skulle g...

Flott skidag

Herlig med vinterferie nå. Bildet er i starten av bakkene ned mot Kvarstaddammen i dag tidlig

Vinterferie

Fint med noen fridager .

Hytte fremfor renn

Tidlig i forrige uke solgte jeg startnummeret mitt til Holmenkollen skimarathon. Det ble tur til hytta på Nordseter isteden. Det er egentlig ganske fint å finne en balanse mellom konkurranser og me...

Færre langrennsturer

Januar måned er vanligvis en måned med mye langrenn, men i år har det blitt mange færre mil enn i fjor. Noe av årsaken er betennelse i foten, men nå er jeg heldigvis helt fin. De to siste ukene har...

Peiskos istedenfor trening

Denne helgen har det blitt mye peiskos både på hytte og hjemme. Fikk en liten betennelse i foten og fikk beskjed av legen om ikke å gå på ski i helgen. Så da ble det peiskos isteden. Resultatet er ...

Perfekt treningsuke

Litt ergerlig med håndballtap i dag. Veldig spennende å se kampen, men før eller siden måtte jo håndballjentene også tape en finale. Tidligere på dagen fikk jeg årets første rolige langtur på ski....

Nye løpesko for vinterforhold

Denne uka her kjøpte jeg med nye løpesko for vinterforhold. Var innom XXL og lot meg overbevise om et par Icebug med pigger. Fordelen er at piggene går inn i skoa når en løper på asfalt, og på snø ...

Sesongens første skitur

I dag var jeg på sesongens første ordentlige skitur. Prøvde meg fra Skansebakken torsdag kveld, men der var forholdene dårlige med mye stein og grus. Så fikk ikke tatt en skikkelig skitur da. Men...

Bra treningsuke

Det er snø i fjellet så mange har nok hatt sine første skiturer nå. Jeg har enda ikke kommet meg til fjells, så foreløpig har jeg måttet nøye meg med rulleski. Men når først snøen kommer regner jeg...

Mer styrketrening

Det kan være bra å endre treningsopplegget med jevne mellomrom, for eksempel ved å prøve noe nytt eller gjøre mer av en type trening. I de siste par årene har jeg trent mer styrkeøvelser, men har a...

Prøv svømmehall nå.

November er en super måned for svømming. Det er kaldt, surt og mørkt ute, og svømmehaller kan absolutt anbefales på denne tiden her. Og så gir svømming variasjon og restitusjon. I tillegg må det væ...

Parkert av yngstemann

I dag ble det en rolig sykkeltur med yngstemann i familien. Femtenåringen dro fra meg i oppoverbakkene, og han var litt stolt over å være bedre enn meg, og jeg litt overrasket. Det har blitt lite ...

Oktober trening

I de siste to ukene har det blitt utetrening 4 dagerpr. ukemed sykkel, rulleski og løp.I tillegg styrkeøvelser i ca. 20 minutterannen hver dag og da oftest på dagene uten utetrening.Opplegget er om...

Hva med trening etter Birken?

Høsten skal egentlig være grunntrening for skisesongen og bestå av mye trening, men er en med på alle tre Birkebeinerarrangementene så er det vel nå en kan ta det mest med ro. Så i de kommende uken...

Kun 6 dager til Birkebeinerløpet

For å toppe formen leste jeg for ikke lenge siden at fra 2 til 6 uker før en konkurranse var det viktig med mye og god trening. De siste 2 ukene skulle en trappe ned på treningsmengden. Så derfor h...

Tiden mellom ritt og løp

Tiden mellom rittet og løpet kan være utfordrende. En bør ha løpt en del før rittet og ikke bare ha satset på sykkel. Har vært relativt flink til det i år, men i de siste to ukene før rittet ble de...

Konkurrere meg seg selv

I mangel av konkurranser er det et godt alternativ å konkurrere med seg selv. Og så nærmer Birkebeinerrittet seg så da er det fint med en del harde økter for å toppe formen. Jeg har en spesiell syk...

Sherpaer i Jotunheimen

Så er sommerferien over for i år, og en får leve på minnene av den isteden. I går kom vi hjem fra fjelltur i Jotunheimen og det ble to lange turer fra hytte til hytte. Den ene dagen passerte vi tre...

Hva er riktig trening?

Etter å ha lest om trening i flere år i blader og på nettsider og hørt diverse "ekspert" uttalelser så er konklusjonen at det ikke noe fasitsvar på hvordan en bør trene. Det er flere teorier om hva...

Svømmehaller i Oslo vs. Reykjavik

Var på Island tidligere denne uka og i Reykjavik har de et flott badeanlegg med to50 meters bassenger med god badetemperatur. Ettinne og ett ute. I tillegg åpent helt til klokken 22.00 om kvelden. ...

Sykle til jobb

Det fine med å sykle til jobben er at en kommer helt frem til kontoret. Ikke det at jeg tar med sykkelen helt inn til pulten hver dag, men når det er få på jobb og jeg bruker den beste av to sykler...

Første sykkeltur i Nordmarka

I dag ble årets første sykkeltur i Nordmarka (med start og stopp hjemme)gjennomført sammen med en nabo.Herlig åstarte sykkelsesongen på ordentlig. Det ble omtrent 6 mil med variertintensitet. Vi dr...

Variert trening

I dag var jeg i svømmehallen og svømte 3200 meter. Av dette ble det to økter med krål på 1000 meter hver og den første av dem på rett under 20 minutter. Det er kanskje det raskeste jeg har svømt no...

Gode hjelpere

Jeg syklet til jobben i går med en nyreparert sykkel og omtrent én km før jeg var fremme så kilte kjedet seg helt fast under et girskift. Den del av kjede som skulle vært nederst var nå øverst og o...

Endelig skadefri

Det er nå 8 uker siden uhellet mitt på ski og siden den gang har jeghatt litt vondt nede i leggen. Derfor har løpesesongen blitt utsatt, men i går tok jeg årets første løpetur. Jeg var spent på hvo...

Spinning i dag

Nå er det egentlig finest å sykle ute, men i og med at det regneti dag tidlig så ble det spinning isteden. Etter litt oppvarming ble det 2 x 20 minutter i sone 3, og en del styrketråkk som en del a...

Siste skiturer

I påsken ble sesongens siste skiturer gjennomført. Det var bra med snø i Nord-Østerdalen og mye blå himmel og sol også. Påskeskiturene blir mest kos og mindre trening, men gikk litt for meg selv og...

Sykkeltrening og pushups

Denne uka har det vært nok en god treningsuke på sykkel. Tre dager til og fra jobb, og det er omtrent 40 minutter en vei. I tillegg har jeg tatt en litt lengre vei hjem, opp mot Besserud og noen ga...

Skia til Birken helt ferdig smurt

Ja, i dag ble skia til lørdagens Birkebeinerrenn gjort helt ferdig. I dag var det festesonen, og der la jeg rød Start tape. Hadde først tenkt bare ca. 40 cm, men nå meldes det mildere enn tidligere...

Siste trening før Birken

I dag gjennomførte jeg siste trening før Birken med litt overén time på ski. Men nå er forholdene i Oslo dårlige. Med 18 varmegrader i ettermiddag er det mer sommer enn vinterstemning og sporene v...

Treningsuke like før Birken

Det er nå 6 dager til Birkebeinerrennet og denne uka ble treningen som følger: Mandag: HviledagTirsdag: Sykling til og fra jobb med blant annet 30 minutter i sone 4 (2 økter)Onsdag: Hviledag, men ...

Eldgammelt Swix klister - bedre enn nytt?

I går fant jeg et gammelt klister med prislapp 12,50 (se bildet). Det må være mange tiår siden en fikk klister for den prisen, men det er kanskje med klister som vin at det bare blir bedre med ...

Influensa og vinterferie

Tirsdagen etter Holmenkollen Skimaraton våknet jeg med influensa. Det må ha vært omtrent 10 år siden sist, og jeg hadde nesten glemt hvor slapp og hjelpeløs en er når den sykdommen inntreffer. Det ...

Tidlig skitur

I dag var jeg ute på ski litt over kl 8.00. Da jeg startet på Pipenhusveien i Sørkedalen var det kommet nysnø i sporene og da jeg var først ute var det jeg som måtte lage spor. "Det kommer til å bl...

Tidlig skitur i dag

Var oppe tidlig i dag og leste på Skiforeningens førmelding. Løypa fra Skansebakken mot Oppkuven var preparert og dermed valgte jeg den. Og før klokken 9.00 hadde jeg parkert bilen (den til høyre i...

På skitur i Oslo i dag

I dag har jeg vært på en flott lang skitur i Nordmarka. Det en må gjøre nå er å sjekke Skiforeningens hjemmeside og velge dagens preparerte løype. Det er altfor hardt og isete de fleste steder, men...

Litt snø hjalp

På torsdag var sønnen min og jeg ute på ski fra Sollighøgda, men da var det veldig hardt i løypa etter mildværet. Men så snødde det litt på fredag, og i går var det flotte forhold fra Sørkedalen (P...

Skiturer regner bort

Det er et trist syn ut av vinduet i kveld. Mye av snøen i Oslo har regnet bort, og jeg er usikker på om det er mulig å gå på ski i høyden også. Både fredag og søndag var det flotte forhold fra Frog...

Typisk treningsuke nå

En typisk treningsuke nå er en kombinasjon av rolige langturer og langintervaller. Etter en periode uten sone 4 trening, har jeg siden midten av november begynt med sone 4 økter i tillegg til sone ...

Sykling i mørket

Nå for tiden sykler jeg omtrentén gang i uka til jobben. Det blir mindre syklingnåsom detertidlig mørkt om kveldene, og gjerne litt kaldt og glatt på veien. Men det er fint å sykle en gang i blan...

Tilbake i trening

Etter 5 treningsfrie dager pga forkjølelse er jeg nå tilbake i trening. Flere steder er det anbefalt 2 harde og 2 rolige økter når en trener 4 ganger pr. uke, så derfor har jeg prøvd å følge en sli...

Vondt i halsen

Denne helga var planen å gå på rulleski, men så fikk jeg vondt i halsen på fredag. I tillegg skikkelig slapp i kroppen, som en ofte blir i forbindelse med forkjølelse, så da har det ikke blitt noen...

Beste treningsopplevelse

Når du får spørsmål om din beste treningsopplevelse, hva svarer du da? For meg er langrennsturer i Nordmarka antakelig høydepunktene når det gjelder trening, men i og med at spørsmålet dukker opp n...

Hvordan trene i rolige perioder

Jeg leste litt på Internett akkurat nå om trening i rolige perioder. Anbefalingen fra en toppsyklist var å trene intervaller i sone 3 i rolige perioder, og heller gå opp til sone 4 og 5 når det nær...

Trening og jobbreise

Denne uka har jeg vært på jobbreise i Bologna fra tirsdag til fredag. Jeg tok med joggetøy og sko, men var ikke sikker på om det ble tid til trening. Kan være greit med noen dagers treningsfri, men...

Trafikkbøller

I dag syklet jeg til jobben. Som oftest skjer det i ro og fordragelighet, men i dag ble jeg passe forbanna. I en fotgjengerovergang hørte jeg en bil tute, og jeg måtte snu meg for å se. Det var tyd...

Rolig trening

I dag ble det en rolig 2 timers trening. Først en joggetur på 1 time og 20 minutter og så 40 minutter spinning (det meste i sone 1).Ble skikkelig stiv i låret etter kun 45 minutters jogging, så det...

Droppet konkurranse

Var påmeldt Sørkedalsløpet som startet nå kl. 18.00, men alt regnet gjorde at jeg droppet det. Litt feigt kanskje, men var litt småsyk i går, så tok ingen sjanser på å bli dårlig nå like før Birkeb...

Droppet sykkelen til fordel for epler

I dag hadde jeg egentlig tenkt å sykle en rolig tur på 2 timer, men jeg føltekroppen var litt sliten. Synes det er viktig å kjenne på signalene kroppen gir, så da droppet jeg sykkelen, og plukket e...

Kun 13 dager igjen til Birkebeinerrittet

Denne uka har vært en god uke når det gjelder trening.Noen dager med litt vondt i bihulene, og knær som har vært litt sårepå slutten av sykkelturene, indikerer at jeger i grensen av hva kroppen tål...

Ekstrem treningsuke

I dag jogget jeg rolig i nesten 2 timer før regnet kom, og det avsluttet en treningsuke på ca. 15 timer. Tidligere i sommer har jeg trent fra 5 til 7 timer i uka, så denne uka var derfor litt ekstr...

Ferietid og trening

Har nå vært 2 uker i Kroatia. Sommerferien erårets fineste tid, og da skal en først og fremst kose seg. Trening blir ikke prioritert, men noen økter kan være greit, så lenge det ikke går utover per...

Årets lengste sykkeltur til nå

I dag ble det den foreløpige lengste sykkelturen hittil i år. Sammen med en nabo ble det i alt 83 km, det mestei Krogskogen. Først inn til Sørkedalen, så opp til Heggelivann, Storflåtan, Damtjern, ...

Hvilken trening er gøy og hva er et ork

Det har vært noen diskusjoner i media om trening skal være noe en liker eller om det er et nødvendig onde. Basert på ulike treninger jeg har hatt siste 12 måneder skal jeg nå gi terningkast basert ...

Trening og pulssoner

Denne uka har vært innholdsrik når det gjelder trening. I dag ble det sykkeltur med en nabo og det ble samme tur som søndag for én uke siden.Det ble omtrent reprise: Tiden rett under 2 og en halv t...

Knallhard sykkeltur i dag

I dag ble det sykkeltur sammen med en god nabo. Vi er veldig jevne, bortsett fra at han er råere i utforkjøringer. Fordelen med å kjøre sammen er flere: Det er hyggelig med selskap, en lærer seg å...

Nye terrengsko

I går kjøpte jeg nye terrengsko og prøveløp dem samme dag. Jeg kunne ikke vente med å få prøvd dem ut. På forhånd hadde de kommet godt ut på test som tidligere er blitt gjengitt i blant annet Aften...

Favorittøkter nå

Etter en rolig periode etter Birkebeinerrennet er jeg nå over i en fase med mer trening. De to siste uker har jeg fått opp dampen, og her er to av favorittøktene: 1.Fra Bogstadvannet opp til Tryann...

Bra artikkel om trening og kosthold

Klikk på linken og les om trening og kosthold. Denne artikkelen synes jeg er veldig bra da den gir mange gode innspill på temaet. http://www.kvinneguiden.no/artikler/den_beste_treningsmaten/93726

Første sykkeltur i Nordmarka

Ja, så fikk jeg skiftet til sommerdekk på sykkelen og det var herlig å slippe pigger (som er på vinterdekkene)mot asfalten. Syklet fra Sørkedalen til Kikut og det var overraskende tørt og fint på g...

Dekkskift

Nå skal jeg skifte til sommerdekk på sykkelen og ta meg en rolig sykkeltur. Kanskje prøve en tur i marka. Det har blitt mange dager uten trening den siste tiden. De to siste ukene har det blitt 4 ...

Styrketråkk og mat rett etter

I dag syklet jeg styrketråkk, 2 x 20 minutter i sone 3 opp mot Tryvann. Lå fra 40 til 50 omdreiinger pr. minutt, men i korte øyeblikk var nok frekvensen litt høyere. Har lest i Birkebeinerbladet at...

Endring av treningsplan

Det var godt å få tatt en joggetur i dag etter lite trening siste uke. Planen var 2 x 20 minutter i sone 3 (som jeg skrev før i dag), men allerede i oppvarmingen merket jeg at pulsen gikk relativt ...

2 uker etter Birkebeinerrennet

Nå er det gått 2 uker etter Birkebeinerrennet og det har vært 2 rolige uker. Forrige helg ble det 2 løpeturer hvor den på søndag var på 2 timer. Det var litt i lengste laget så tidlig i løpesesonge...

Siste forberedelser før Birken

De 2 ukene som har vært nå har vært bra med hensyn til forberedelser. Har fått trent 12 timer pr. uke, med blanding av intervaller og langturer.Forrige uke var som følger: Ingen trening mandag og t...

Nordmarkas fineste skitur?

I dag gikk jeg en rolig skitur på litt over 5 mil, en skikkelig kosetur med sol hele veien. Det er mange fine områder i Nordmarka, og turen i dag er blitt en favoritt denne sesongen. Nå skal jeg be...

To uker igjen til Birkebeinerrennet

Ja, nå er det bare 2 uker igjen til Birkebeinerrennet, og da gjelder det å legge litt ekstra i treningen. I vinterferien ble detalpint i én uke i Zakopane med familien. Veldig moro med nedoverski i...

Supert i Nordmarka

Nå er det virkelig flotte forhold i Nordmarka. Skiforeningen har kjørt opp store deler av løypenettet og det er supre spor. Nok med snø og lite nedbør i det siste gjør at det går raskt unna. Bilden...

Hvordan jeg trener nå...

Er nå inne i en periode med flere treningstimer pr. uke enn på lenge, fra 9 til 12 timer kan det bli nå, mot 5 til 8 timer på høsten. Det kommer av relativt lange skiturer i helgene. Stort sett bes...

Etter trening mat

Her erbilde av favorittretten min etter trening. Cottage cheese (et halvt beger) med mye druer. Det har blitt noen av disse i jula, og spesielt etter lange skiturer. Det anbefales jo å få i seg pro...

Variert trening

Leste i Birkebeinerbladet at det er positivt med variert trening. Forrige uke ble det skikkelig variert for mitt vedkommende. Svømming på tirsdag, spinning på onsdag, jogging på torsdag og langrenn...

Kostholdets betydning

Vi vet at kostholdet er bra for treningsresultater. At det også kan spille en rolle for viktigere ting er verdt å ta med seg. Fint program på Puls i kveld... http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-liv...

Sesongåpning for langrenn i Oslo

Denne helgen ble det langrenn i Nordmarka både lørdag og søndag. Ved hjelp av Skiforeningen sin hjemmeside kan en finne ut hvor det er mulig å gå på langrenn, og det ble gitt klarsignal fra Sørkeda...

Mye intervall - få langturer

I de siste 5 ukene har jeg fått trent fra 5 til 7 timer i uka. En litt rolig periode nå mellom sommer og vintersesongen. Har kompensertfå treningstimer med mer intensiv trening. Fra 2 til 3 ganger ...

Bambi på rulleski

Nå har jeg kjøpt meg rulleski og det har foreløpig endt med to fall og en brukket stav. Det er ikke så lett å bremse med rulleski, men med øvelse blir en jo bedre. Jeg har nå lært at en først tar b...

Under 1 uke til rittet

Nå er det under 1 uke igjen til Birkebeinerrittet og uka som har vært er en viktig uke for å toppe formen. I alt 10 timer med variert rolig og hard trening:Mandag 16.8: FriTirsdag: Rolig sykling ti...

To uker igjen til Birkebeinerrittet

Den sisteuka har det blitt litt flere treningstimer enn vanlig. Nå nærmer det seg Birkebeinerrittet.Lørdag 7.8: 80 km på sykkel i Nordmarka (3 timer og 13 minutter)i følge mednabo Håvard i konkurra...

Kroner 7000,- spart på dagstur til Sverige

Jeg har som mange andre sett på de som drar til Sverige for å handle som passe Harry. Men når mitt norske bilverksted gir en pris for en service som er nesten dobbel så høy som det et svensk bilver...

Rolig tid nå

Nå som skisesongen og Birkebeinerrenneter slutt er det på tide å slappe av litt. Har sykla roligtil jobben i dag og i går, uten at det er veldig effektiv trening. Hverken langtur eller mer intensiv...

Første skirenn unnagjort

Første skirenn ble unnagjort i går, det tradisjonsrike Hauern i Drammen. Sol og blå himmel, men den fikk jeg ikke nytt så mye. Mest slit, men også spenning og morro. Spesielt nedoverbakkene mot Spi...

Hurra, snøen er endelig kommet

Har gått på ski fra Sollighøgda flere ganger. Tapen er suveren nå. G-Sport og XXL må skjerpe seg. Ingen tape å få kjøpt der, kun Swix smurning. På G-Sport visste de ikke engang hva tape var!Ganske ...

30.nov.2009

Uke 49Type treningTimerSoneType intervallMandagSpinning133*11 minutterTirsdagFriOnsdagSpinning133*11 minutterTorsdagFriFredag økt 1Sykkel11Fredag økt 2Spinning133*11 minutterLørdagSvømme21 og 2Sønd...

Velkommen til min blogg!

Denne bloggen er for alle som har mål å bli superbirkebeiner. Det er å ta merket i Birkebeinern på ski, sykkel og løpet samme år. Her kan en dele tips og gi hverandre råd om treningsopplegg og kost...