hits

Ny test av makspuls

I går kom jeg hjem fra en fantastisk flott fottur i Provence på 6 dager (bildet under viser Soarge, en av de mange flotte landsbyene som ble besøkt). Veldig bra trening det også, men selvfølgelig rolig.  Etter fotturen tre rolige dager i Menton og Nice, med en rolig joggetur i Nice dagen før hjemreisen til Norge.

I dag tidlig var det klart for løpetur og da jeg startet følte jeg masser av overskudd og tenkte at nå blir det en tøff og høy intensiv trening. Det var da mange dager siden siste hardøkt

Allerede de første minuttene under oppvarmingen merket jeg at farten var god og at puslen ble relativt høy. Etter ca. 15 minutter var jeg oppe i sone 4. Først tre drag på 6 minutter hver i sone 4 (og litt inn i sone 5) før det fjerde og avgjørende draget. Løype langs Lysakerelven er i relativt lett sti terreng, men varierer med bratt oppover og korte nedover når en tar den fra Lysaker og oppover langs elva. I de korte nedover får en igjen pusten uten at pulsen går nevneverdig ned, og da vil en ny oppoverbakke gi enda høyere puls. Jeg innbiller meg at den passer godt for å få makspuls.

Så i det fjerde og avgjørende draget kom pulsen i en av oppoverbakkene i 175. Da var jeg helt utslitt og i et kort glimt på klokka mener jeg den viste 176 før den gikk tilbake til 175. Ja, 176 må være en riktig makspuls for meg nå.

Nå må jeg justere sonene som gjelder for meg basert på Olympiatoppens anbefaling. Sone 3 for meg vil være 146 til 153 (83 % til 87 % av makspuls). Sone 4 vil være 155 til 167 (88% til 95 % av makspuls).

Og en oppladning med gode karbohydrater trengs før makspuls løpet. Her under oppladningen i Menton.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar