Høsttrening

September er en måned med alle de tre aktiviteter; sykling, løping og rulleski. Fra oktober blir det stadig mindre sykling, til det stopper helt når mørke og kulda setter inn for alvor. Jeg har litt for lang vei til jobb (30 km) for at det da blir behagelig å sykle.

Oktober er måneden med mye rulleski, oftest kombinert med løp. Jeg går på rulleski fra Ullern og opp til Holmenkollen eller Frognerseteren og løper hjem. Da slipper jeg rulleski i nedoverbakker, og får trent på staking i oppoverbakke, noe som gir god grunntrening for klassisk langrenn.  Og i tillegg god løpetrening. Forrige uke ble en typisk oktober treningsuke (selv om det var siste uke i september):

Mandag: Ingen trening
Tirsdag: Rolig løpetur, 1 time
Onsdag: Kombinasjon rulleski/løp: Moderat intensitet (83 til 87 % av makspuls), 26 minutter rulleski og 20 minutter løp.
Torsdag: Ingen trening
Fredag: Styrketrening, 55 minutter
Lørdag: Kombinasjon rulleski/løp: Moderat intensitet: 2 x 18 minutter rulleski, 20 og 8 minutter løp.
Søndag: Kombinasjon rulleski/løp. Rolig 50 minutter rulleski + rolig 1 time og 10 minutter løp.
Total treningsmengde fra 7 til 8 timer da de to øktene med moderat intensitet også har med seg rolig start, fra 4 til 6 minutter rolig mellom de intensive dragene og rolig avslutning.

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits