Sommertrening

Det er tretten dager til Birkebeinerrittet og mye av treningen de siste ukene har hatt akkurat dette rittet i tankene. For å bli Superbirkebeiner må jeg klare merke også i rittet, noe som de siste årene har vist seg å være det vanskeligste for meg, kun ca. 2 minutters margin i fjor.

Fra perioden etter Birkebeinerløpet (11. juni) har jeg lagt vekt på sykkeltrening i sone 3. Jeg har 35 km til jobb, ganske perfekt for en sone 3 økt på omtrent 40 minutter i den sona.  Den jobbøkta er gjennomført én gang per uke, med unntak fra tre ferieuker i juli/august.

I ferieukene ble det en del løping da sykkelen ikke var tilgjengelig. I tillegg noen dager på tur i fjellet, som er en helt annen form for trening, men som helt sikkert bidrar godt i totalen.

Jeg pleier å være med på ett sykkelritt i tillegg til Birkebeinerrittet og i sommer var jeg med på Grenserittet. Tiden ble noen minutter svakere enn for to år siden, men i år måtte jeg stoppe etter ca. 50 km for å skru på sete som begynte å vippe. Tapte to til tre minutter på det, så da er formen omtrent lik som for to år siden. Et relativt godt tegn.

De siste ukene har det blitt fra to til tre intensive økter i uka, totalt 5 dager med trening og fra 8 til 10 timer. Det er først denne uka her jeg har kommet opp i sone 4 intensitet på treningen, og denne uka ble en spesielt god treningsuke.  Med variasjon i type trening er det også lettere å ha flere harde økter:

Mandag: 1 time rolig løp
Tirsdag: Sykkel i motbakke, 3 x 13 minutter i sone 3. Noe av dette i sone 4.
Onsdag: Ingen trening
Torsdag: Sykkel til jobb, hard intensitet. 34 minutter i sone 4 med én kort pause i økta. Sykkel tilbake fra jobb, rolig 1 time og 45 minutter
Fredag: Ingen trening
Lørdag: Styrketrening 45 minutter tidlig på dagen. Litt senere sykkel i motbakke, 2 x 9 minutter i sone 4.
Søndag: Kombinasjon rulleski og løp, 2 timer og 30 minutter. Av dette: 50 minutter i sone 3 og 7 minutter i sone 4.

De neste to ukene blir det mindre trening. Ser at siste Birkebeinerblad anbefaler ca. 75 % av vanlig trening, så skal jeg følge det må det bli ca. 6 til 7 timer hver av ukene.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits