9 dager til Birkebeinerløpet

Denne uka, nest siste uke for Birkebeinerløpet, gjelder det å ha noen skikkelige intensive økter. Så da er det sone 4 som gjelder, fra 88 % til 95 % av makspuls. I dag løp jeg i terrengløypa langs Lysakerelva før jobb for å slippe unna den aller varmeste tiden på døgnet, 5 x 5 i sone 4. Det er gøy å løpe på sti med røtter og steiner, som kompenserer for at sone 4 løping ikke er den mest behagelige treningsformen. Må tåle å kjenne syre og at en gisper etter luft, men det skal til for å toppe formen før konkurranse. Løypa langs Lysakerelva er også fin da det er mest oppoverbakke, men også noe nedover som gjør at en i korte periode henter seg litt inn, samtidig som det blir variasjon for beina. I ukene før har det vært mest sone 3, men noen ganger, når overskuddet har vært der, har det også blitt sone 4 kombinert med sone 3.

Fra januar har jeg faktisk vært forkjølet tre ganger, noe som er langt i overkant av det vanlige. Men stort sett har jeg fått trent bra allikevel. Roer det ned to til tre dager i starten av forkjølelsene når kroppen er som slappest og unngår de hardeste øktene etter det. Den siste av de tre forkjølelsene slapp taket for noen dager siden, så det var akkurat i tide for å starte sone 4 øktene.

Denne uka har vært slik foreløpig:

Mandag: 45 minutter styrketrening.
Tirsdag: 5 x 6 minutter sone 4.
Onsdag: Ingen trening (tilskuer på Ullevål, Norge - Island. Fint å se at andre løper også!).
Torsdag (i dag): 5 x 5 minutter sone 4.
 

Planen videre er:
Fredag: Sykle rolig til og fra jobb 2 x 40 minutter.
Lørdag: Ingen trening eller noe styrke.
Søndag: 4 x 4 minutter sone 4.

Uka før Birkebeinerløpet blir rolig. Antakelig en 4 x 2 minutter i sone 4 på onsdagen, samt en rolig løpetur på ca. 40 minutter torsdag eller fredag.

Opplegget kan minne litt på et forslag i siste utgave av Birkebeinerbladet. De har hatt en del fine artikler om treningsopplegg for de som deltar i trippelen. Jeg følger noen av prinsippene som jeg har lest der, men sykler omtrent like mye som jeg løper i perioden april til mai. Anbefalingene i bladet går mer i retning av mer løp og heller å sykle mer etter Birkebeinerløpet, men i og med at jeg har dårligst margin til merke på sykkel starter jeg altså tidligere med mer sykkeltrening. I tillegg løper jeg gjennom hele året, også vinterstid (minst hver 10 dag), slik at løpeformen holdes noe ved like. En typisk treningsuke for meg i april og mai har vært 2 ganger sykkel, 2 ganger løpetrening og 1 styrkeøkt. En av øktene lang og rolig og to i sone 3 med totalt 40 minutter.

2 kommentarer

Janne

07.06.2016 kl.20:37

IMPONERT over treningsmengde og innsats!

LYKKE TIL i løpet!:) YOU CAN DO IT!

Daddy-T

11.06.2016 kl.22:54

Janne: Takk for hyggelig kommentar. Ja, det er lystbetont å trene løp, ski og sykkel og da er treningsmengden ikke noe problem. Styrketrening må jeg motivere meg mer for, men ser at det er viktig i totaliteten.Lykke til du også. Ser fra bloggen din at du er aktiv :-)

Skriv en ny kommentar

hits