Finne makspuls

Når en bruker pulsklokke og trener i ulike intensitetssoner er det en stor fordel å vite egen makspuls. Men hvordan finner en sin egen makspuls?

Makspuls varierer for ulike personer så derfor må en finne egen makspuls selv. De fleste metoder som anbefales ender med å gi alt på en løpeøkt, for eksempel denne:

https://www.loplabbet.no/hva-er-makspuls

Jeg har nylig testet makspuls på to måter med omtrent tre ukes mellomrom, hvor den siste var mest vellykket. På den første økta løp jeg intervaller i for bratt terreng, noe som endte med at beina ble sure og det stoppet opp på 171 i puls.

I den andre økta løp jeg på sti langs Lysakerelva, i kupert terreng, men med god stigning. Fordelen med denne metoden var at beina tålte harde oppoverbakker, så lenge det ble variert med mer slakt nedover. Totalt sett løp jeg 5 x 4 minutter der de fleste dragene ikke var på opp mot maks puls, men hvor jeg gav alt på den siste. I den siste endte jeg til slutt på 174 i puls og fikk litt brekning, et godt tegn på at makspuls ble nådd.

Sist gang jeg målte makspuls, tror det var fra 4 til 6 år siden, viste den 178. Det kan stemme godt med at makspuls reduseres med omtrent ett slag for hvert år som går.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits