Ergelig overtråkk

I dag løp jeg med stor selvtillit ved Lysakerelva. Glemt var alle tidligere overtråkk, og i våres har jeg løpt omtrent 10 ganger på disse stiene med røtter og steiner. Sportstape har jeg ikke brukt i år og føttene har kjentes sterke ut, så overtråkk trodde jeg hørte historien til. Da var det også greit med musikk på øret, selv om det kan ta bort litt av løpskonsentrasjonen.

Men så skjedde det, i et lite hopp over en stein landet jeg på høyrefoten, hørte et lite klikk og kjente smerten komme i ankelen. En feil landing på foten av mange tusen var nok, overtråkket var et faktum.

Det var bare å avbryte løpinga, gå hjem og sette ispose rundt ankelen i 30 minutter. På bildet ser en den praktiske isposen som ligger i fryseren helt til skaden inntreffer.



Heldigvis ble ikke overtråkket alt for hardt, og jeg håper å kunne løpe igjen mot slutten av neste uke. Men da må jeg ikke ta noen sjanser, så det blir nok mer på grusvei i oppoverbakke for å få opp intensitet uten at det blir for stor belastning på beina. Ja, overtråkket var en påminnelse at når formen er bra og kroppen er uten skader kan alt snu på mindre enn ett sekund.

Så istedenfor løp tok jeg noen styrkeøvelser isteden. Ukens trening ble som følger: 

Mandag: Ingen trening
Tirsdag: Terrengløp, (10 x 18 x 18 minutter i sone 3). Det var altså siste kvalitetsløpetur for overtråkket.
Onsdag: Sykle rolig til og fra jobb
Torsdag: Lang rolig sykkeltur på noe over 3 timer, nesten bare i sone 1.
Fredag: Intensiv sykling i Nordmarka i 1 time og 46 minutter, mer enn 60 minutter i sone 3. Fra Økern, til Maridalen, Kikut, Sørkedalen og Ullern. Holder så høy fart jeg klarer hele tiden, så graden av intensitet avhenger av om det er oppover- eller nedoverbakker.
Lørdag (i dag). 15 minutter løp før overtråkk, ispose, så 45 minutter styrketrening.
Søndag (morgen 17. mai, ingen trening planlagt)

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits