Trening før Birkebeinerrennet

Nå er det 3 uker til Birkebeinerrennet og det gjelder å holde treningen på et godt nivå. Planen min er å opprettholde det jeg har gjennomført de siste ukene i to uker til, og så roe det litt mer ned uka før rennet.

Jeg har omtrent trent 5 dager i uka de siste ukene, og oftest har det vært to intensive økter, en styrkeøkt og minst en rolig langtur. Den siste tiden har jeg lagt mer vekt på rolige langturer og gjerne både lørdag og søndag. Denne uka har vært et typisk eksempel på treningsuke (bortsett fra at jeg hittil i vinter som oftest kun har hatt én løpeøkt i uka):

Mandag: Ingen trening
Tirsdag: Løpe hjem fra jobb, med 20 minutter i sone 3 og 10 minutter i sone 4.
Onsdag: Rolig skitur i 2 timer
Torsdag: Ingen trening
Fredag: Løpe i sone 4 i 25 minutter (5+10+6+4) + styrkeøkt på 40 minutter
Lørdag: Lang rolig skitur, 58 km, fire og en halv time
Søndag: Lang rolig skitur, 32 km, tre timer.
 

Jeg har satt Start tape på skia igjen for å teste den litt mer etter at den falt av under oppvarming før Søre Ål runden. Jeg tror årsaken til at tapen falt av var at jeg ikke rubbet godt nok, og spesielt i kombinasjon med at det var hard snø. Sjekket videoer om pålegging av tape og ser at en rubber ganske hardt på tvers av festesone (se link nederst). Gjorde det samme for noen dager siden og tapen sitter igjen. Brukte den også i dag, men ved nullføre og i spor med nysnø ble det en del ising. Ikke ideelt med tape i dag altså.

https://www.youtube.com/watch?v=7OZazTiNP9k

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits