Treningsopplegg

Denne høsten og frem til nå har jeg prøvd å gjennomføre et treningsopplegg med to intensive økter, én styrketrening og én rolig langtur i uka. Helt siden starten av oktober har jeg stort sett klart dette opplegget, selv om den rolige langturen ikke har blitt gjennomført i alle ukene. Da tenker jeg på minst 2 timer rolig langtur. Men nå som skisesongen er i gang er det lettere å få til rolige langturer og da gjerne på omtrent 3 timer. De to intensive øktene har blitt jevnt fordelt mellom moderat (sone 3) og hard (sone 4) og som oftest én av hver i uka.

Denne uka her er et typisk eksempel på en treningsuke de siste ukene:

Mandag: Ingen trening
Tirsdag: Løpe hjem fra jobb, 25 minutter i sone 4.
Onsdag: Styrketrening, 50 minutter
Torsdag: Ingen trening
Fredag: Løpe hjem fra jobb, 25 minutter i sone 3 etterfulgt av 20 minutter i sone 4. (veldig sjeldent jeg har begge sonene på én treningsøkt, men kjører litt hardere nå da det nærmer seg konkurranse).
Lørdag: Ingen trening
Søndag: To og en halv time rolig skitur, nesten bare i sone 1

Merk: På de intensive øktene er det i tillegg oppvarming, rolig mellom dragene og rolig avslutning).

Det ble altså trening 4 dager på én uke, men ofte har jeg trent 5 dager. Da har den siste treningen for eksempel bare vært rolig uten at det har vært langtur, for eksempel sykle til og fra jobb. Jeg sluttet med sykling midt i desember, først og fremt på grunn av mørket og at saltet tærer på sykkeldelene. Og litt for lat med å vaske sykkel om vinteren. 

Nå er det juleferie og gleder meg til ekstra mye ski. Det nærmer seg også Budorrennet som er om 13 dager, så da får jeg se om dette treningsopplegget har fungert. Har hatt flere sone 4 treninger denne høsten enn for eksempel for ett år siden.

2 kommentarer

Janne

21.12.2014 kl.21:30

Imponert over at du har klart å sykle frem til desember!

Synes den typiske treningsuke du beskriver ser veldig bra og variert ut. Skjønner også at du gleder deg til skigåing. Lykke til med rennet om ikke så altfor lenge!

Tvi tvi!

Daddy-T

22.12.2014 kl.08:27

Janne: Takk for lykkeønske! Du får også ha lykke til både med trening og konkurranse fremover :-)

Skriv en ny kommentar

hits